zaterdag 19 november 2011

Boom


Tussen de Staatsbossen van Gees en de Mepperdennen is een groot stuk landbouwgrond zeg maar teruggegeven aan de natuur. En aan het water trouwens. Er is een meer gegraven waarin water kan worden vastgehouden dat door een stuw gecontroleerd kan worden doorgegeven aan de Geeserstroom en uiteindelijk aan de Vecht. Door zulke maatregelen wordt voorkomen dat er in de Vecht wateroverlast ontstaat omdat er te veel water tegelijk door gekanaliseerde goten aan komt stromen. Maar het meer is ook een pleisterplaats voor ganzen, zwanen, eenden en dat soort vogels. Je ziet er veel vogelkijkers, op mooie dagen.
Afgelopen dinsdag, 14 november, moest ik 's avonds voor mijn werk in Musselkanaal zijn. Ik sliep in het huisje en de volgende ochtend liep ik hard door de bossen, langs dat meer en door dat veld. Ik was de enige mens, het was 's ochtends tussen 8 en 9, het mistte en het was kil. Een paar keer vlogen honderden vogels op van het meer of het drassige land, toen ik er langs kwam. Een eindje verder denderde een kudde heckrunderen met me mee langs de weg. Met hun zware lichamen liepen ze verbazend hard, soppend en plassend door hun moeras.
Langs dat weggetje door het veld staat ook de boom op de foto. Die boom,verzeker ik u, is niet pluis.

Geen opmerkingen: