donderdag 19 januari 2012

Spar en scartkabel

De eerste week van het nieuwe jaar: altijd een goede week om in Meppen te zijn. Het stormde, en vaak regende het. In het huisje was het warm en gezellig. Een jaar of twee geleden heb ik verteld over de spar aan de oprijlaan, waar de top uit was gescheurd door de sneeuw. Van diezelfde spar is nu nog een stuk uit de top afgebroken, nu door de storm. Die boom zou beter weg kunnen worden gehaald door de buren, naar mijn opvatting. Maar zij staan er niet onder. Twee van mijn lieve kindertjes stonden er ook niet onder toen het gebeurde, maar wel vlak naast. Ze waren maar en beetje geschrokken, waarschijnlijk minder dan ik zou hebben gedaan als ik er ook naast had gestaan. (Ik was naar Aalden om boodschappen te doen.) Ze dachten ongeveer: hè, die boom komt naar beneden! Goh zeg! (Maar dan natuurlijk in hedendaagse termen. 'Die boom faalt! Hard!'

De televisieontvangst in het huisje is er nog steeds niet, nadat in juli 2011 er brand is geweest in de zendmast in Smilde. In de herfstvakantie hadden we, om toch naar een schermpje te kunnen staren, een dvd-spelertje gekocht. Er zat nog geen scartkabel bij, zodat we hem niet konden uitproberen. Van huis zou ik een kabel meenemen, maar dat was ik natuurlijk vergeten. De eerste avond in Meppen moet voor mijn gezelschap een hel zijn geweest: iedereen had een paar dvd's meegenomen, maar kon die niet afspelen. Aan het eind van de middag, het werd al donker, ging ik op zoek naar een scartkabel. Eerst naar pc-reparatiewerkplaats Inbetween in Meppen. Eigenlijk is dat niet veel meer dan een bijkeuken waar iemand aan pc's werkt, maar dan met een bord met openingstijden aan de weg. Een scartkabel had de man niet, maar hij wist een installatiebedrijf in Oud-Aalden. Voort naar Oud-Aalden dus. Ik moest bij een boerderij zijn. Het erf was in duisternis gehuld. Ik kreeg geen gehoor op het telefoonnummer dat ik vond op het bedrijfsbord voor de boerderij, en wilde al weggaan, toen er een man aankwam. Of hij van het installatiebedrijf was, vroeg ik. Nee, hij was alleen maar een huurder. De man liep wel even mee om op het raam te bonken. Er kwam niemand. Ze konden maar zo over een uur weer terug zijn, zei hij nog. Maar ik gaf het op en vervoegde me in Zweeloo bij de Welkoop. Daar hebben ze de meest verrassende dingen. Maar geen scartkabel. Wel kon ik handig lichtjes voor op mijn fiets kopen, want het was inmiddels echt aardeduister geworden. Voor de winkel stond ik in eenzaamheid de lichtjes op mijn fiets vast te maken. Een jongen van het magazijn kwam langs, en zei: 'Lukt het?' Precies op dat moment kon ik het licht aan zetten met het antwoord: 'Ja!' Goeie timing. Daarna nog langs de drogist (dicht) en nog eens langs het installatiebedrijf (nog steeds niemand) en toen naar huis. 's Avonds een spelletje en de volgende dag een scartkabel bij de Hema in Emmen. Was ook goed.

Geen opmerkingen: