donderdag 9 september 2010

Sloop in Geesbrug


Augustus 2010. Grote woede en teleurstelling, al in de bus: barbaren hebben de oude tramwerkplaats ten oosten van Geesbrug gesloopt. Op streetview staat het gebouwtje nog wel (zie de afbeelding).
In de tijd dat Drenthe overdekt was met een netwerk van tramsporen, was even ten westen van Geesbrug de plek waar de lijn van Hoogeveen naar Emmen kruiste met die van Assen naar Coevorden (tenminste, ik meen ooit gezien te hebben dat het zo zat). Op die plek staat, midden op wat nu een vrij treurig bedrijventerrein is, een villa uit het begin van de twintigste eeuw, die er uit ziet alsof hij ooit als overstapstation heeft gediend, en daarnaast stond dus een kleine loods uit dezelfde tijd. Die loods was goed onderhouden, maar diende voor nauwelijks meer dan opslag. Kennelijk is dat gebrek aan een duidelijk doel in het leven het gebouwtje fataal geworden. Je zou hopen dat ze in een onaanzienlijk dorp als Geesbrug zuinig zouden zijn op het beetje historie dat ze dan nog hebben, maar dat geldt kennelijk niet voor Vossebelt Containers met hun nieuwe kantoor met (dat dan weer wel) een pantry. (Ik moet nog wel even kijken de volgende keer of dat inderdaad de boosdoener is, trouwens.)

Verder niets dan goeds over het huisje en zijn omgeving. Mijn project was, één van de fietsen een opknapbeurtje geven. Het werd een mini-Odyssee. Ik had het doel, binnen- en buitenbanden te vervangen en de assen te smeren. Voor de banden reed ik binnendoor naar de fietsenwinkel in Oosterhesselen. Die was dicht en zag er uit alsof dat best eens definitief kon zijn. Ik moest ook een drogist hebben, maar die kon ik niet vinden. Oosterhesselen heeft niet één duidelijk winkelcentrum, dat is het probleem. Alweer binnendoor reed ik naar Gees. Niet omdat ik daar die winkels verwachtte, maar om na te gaan hoe laat en waar de zomeravondmarkt die dag zou plaatsvinden. Aan het begin van Gees is een winkel in landbouwwerktuigen. Nooit geweest. Toen ik er al bijna langs was, viel mijn oog op een bordje: 'Fietsen te huur'. Ik dacht: eens kijken of ze er dan misschien ook wat fietsspulletjes hebben. En zo was het: ik kon er alles krijgen wat ik nodig had. Bovendien vertelde de man van de winkel, dat de fietsenhandelaar uit Oosterhesselen zich had ingekocht in een fietsenverhuur op Terschelling. Daar viel meer mee te verdienen, en de winkel in Oosterhesselen was in staat van opheffing. De man zelf zat de hele zomer op Terschelling. En op mijn vraag naar een drogist verwees de landbouwwerktuigenhandelaar me naar Oosterhesselen terug. Gees heeft zoiets niet. Via Oosterhesselen en de drogist reed ik binnendoor weer naar Meppen, in de wetenschap dat je voor fietsspullen bijna net zo goed naar handelaren in landbouwwerktuigen kunt gaan. In Gees, maar vermoedelijk ook bij de Welkoop in Zweeloo. Leven op het platteland is te doen, maar het is ook een kwestie van ervaring.

's Avonds, op de terugweg van de zomeravondmarkt (geen moer aan, natuurlijk), een haas op het pad en twee reeën in het aardappelveld. Prachtig. De volgende avond op een mini-fietstochtje met A. lopen twee reeën met ons op in het bos langs de Middendorpsstraat. De ene steekt de weg over en gaat het grote bos in. De andere aarzelt, en kiest er uiteindelijk voor de andere kant op te gaan, in de richting van het huisje. Ook prachtig. Bij het huisje: jeneverbessen. Ik ga proberen thuis nieuwe plantjes op te kweken van eigen bessen. Eén voor één gaan de oude struiken er aan, en je doet er niks tegen.

Geen opmerkingen: